Dagobert en Caransa op reis

Weer een drukke dag....

Vandaag de rijstvelden van Tegalalang bezocht, deze horen tot de mooiste en populairste rijstvelden van Bali. De rijstvelden worden minder, tot voor 5 jaar geleden ging wat over was voor export weg, nu hebben ze enkel nog genoeg voor eigen gebruik, de jeugd wil niet meer in de rijstvelden werken. Omdat onze gids een Hindoe is, hebben we bij de rijstvelden een ritueel van het geven van giften aan de goden in de vorm van een offer meegemaakt, zie de foto. Deze mensen geven +/- 10 tot 15 procent per maand uit van het salaris voor deze offers. Van hem wel geleerd hoe je van een rietstengel een fluitje kunt maken.

Maar aan de gids ook doorgeven dat we graag het echte Bali willen zien, hier zijn we bij een wasstraat en een banden handelaar geweest, een wereld van verschil met Nederland, hier kan alles. Nooit van het milieu gehoord.

Verder naar een boom geweest van 700 jaar oud, alleen, hier hebben we niets mee maar is wel apart.

Omdat we met een lokale gids gaan, weet hij ook de beste plekken om te eten, complet rist tafel, net een all inclusive.

Op de terugreis zijn we gestopt om bij de lokale bevolking te kijken. Zoals gisteren al genoemd, het geloof speelt een grote rol, deze mensen hadden een eigen tempel. Jullie zullen het niet geloven, we hebben ook serieuze gesprekken met de gids tijdens het rijden.

De aparte ervaringen vandaag waren dat ze eten gingen koken voor de varkens, en een heel apart was het verhaal was van onze gids, de Hindoe man, ze moeten goed voor de wereld zorgen, maar verbranden volop plastic/ afval....

Monique

Geweldig! En nog dank voor alle wijntjes

Anika

Foto’s kunnen zo in een reisgids, niet te verwarren met een rijstgids. Prachtig!

Renske

Mooi te lezen dat jullie je vermaken daar !

Dagobert Caransa

Anika, je onderschat ons, 50/ 50 % -)